تصور

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است

تاکسی های پرنده در اوج تقاضا

سال گذشته میلادی را می توان به عنوان سال رشد هوانوردی عمومی دانست زیرا نسبت به دیگر بخش های هوایی و حتی باربری هوایی نیز، رشد قابل ملاحظه یی از خود نشان داده است. هوانوردی عمومی در سال گذشته با تحویل بیش از چهارهزار فروند هواپیما توانست به عنوان یکی از مهم ترین بخش های هوافضای جهانی مطرح شود. این بخش از هوانوردی با ۱۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته، بالاتر از بقیه بخش های حمل و نقل هوایی قرار گرفت. با وجود آنکه مسائلی همچون تغییرات شدید و ناگهانی قیمت سوخت، این بخش را تهدید کرد، اما تزریق حدود ۸/۱۸ میلیارد دلار در این بخش در طول یک سال توانست این مطلب را به اثبات برساند که هوانوردی عمومی به عنوان یکی از بخش های اصلی حمل و نقل هوایی است و باید به آن توجه کرد. در این میان هواپیماهایی که با موتورهای پیستونی پرواز می کردند و از یک یا دو موتور کوچک بهره می بردند، نقش بسزایی داشته اند. بسیاری از سازندگان این هواپیماها برای آنکه بتوانند محصولات خود را با قیمت هایی متعادل به بازار بدهند و مصرف سوخت را در حد مناسبی نگه دارند، مجبور شدند از این موتورها استفاده کنند. در کنار این سازندگان، شرکت های پیشرفته به طراحی و ساخت هواپیماهای بسیار سبک پرداخته و آنها را به صورت تک موتوره و با موتور جت به بازار فرستادند. بسیاری از این هواپیماها مورد علاقه تاجران قرار گرفت و به فروش رفت.
در بررسی سطحی بازار هواپیماهایی که در بخش هوانوردی عمومی قرار می گیرند، شرکت سسنا را مانند گذشته می توان در رده های بالا دید. این شرکت که هنوز با اصرار بر طراحی هواپیمای موستانگ خود به تولید آن می پردازد، در سال گذشته توانست ۱۱ فروند از این هواپیما را به مشتریان خود تحویل دهد. با توجه به گذشته شرکت سسنا، این حرکت در تاریخ آن کم سابقه بوده است.
ورود شرکت اکلیپس به این بخش از صنعت هوانوردی را می توان یک تحول دانست. هواپیماهای اکلیپس که سرآمد آنها مدل ۵۰۰ است، با وزن بسیار پایینی که دارند، این امکان را به سازنده می دهند که از موتورهای کوچک تر و ضعیف تر بهره برده و در عین حال توانایی حمل چندین مسافر را به هواپیما بدهد. این شرکت که بیشتر در فروش و ساخت هواپیماهای اختصاصی مشهور است، با ورود به این بخش ۷/۱۴ درصد رشد در فروش را به بازار هواپیما اعلام داشته است. خبر مهم دنیای هوانوردی عمومی در سال ۲۰۰۷ به شرکت سیرکس مربوط می شود. این شرکت از طراحی هواپیمای جدیدی با دم V شکل و موتوری که در انتهای بدنه و در میان این دم قرار گرفته است، خبر داد. این هواپیما که در بخش هوانوردی عمومی یک ترکیب نو را به بازار معرفی کرده است، ظرفیت حمل شش مسافر را دارد. موتور این هواپیما ۳۰۰ اسب بخار توان دارد و با این موتور به بیشینه سرعتی معادل ۲۳۰ گره در پرواز افقی خود خواهد رسید. شرکت سازنده برای این هواپیما که قرار است تا ماه جولای عرضه شود، بازار مناسبی پیش بینی کرده است. در کنار اینها، شرکت دیاموند که تاکنون هواپیماهای شخصی و عمومی را با موتورهای پره یی به بازار تحویل می داد، از ارائه مدلی جدید به بازار خبر داد. این مدل توانایی حمل پنج مسافر به همراه بارهایشان را دارد و علاوه بر آنکه از یک موتور جت بهره می برد، با مصرف سوخت پایینی که دارد، توانایی پروازهای متعدد را دارد. به همین دلیل دیاموند هواپیمای مذکور را که DA-۵۰ نام نهاده، در زمره هواپیماهای کامیوتر و تاکسی هوایی معرفی کرده است. با توجه به تغییراتی که در دیگر بخش های هوانوردی شاهد بودیم، سال گذشته به عنوان سالی موفق برای هوانوردی عمومی مطرح شد که می توانست به اوج خود برسد اما عواملی مانند نرخ سوخت، هزینه های تعمیر و نگهداری یا برخی موانع دولتی مانع این امر شدند.

Advertisements

No comments yet»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: